Monday, December 29, 2008

JENAKA awal tahun 1430Hijrah

Saya setuju sangat dengan komen Menteri Penerangan kita terhadap PAS. Beliau menyifatkan statement terbaru Tuan Guru Haji Hadi Awang tentang hudud sebagai sebuah lawak jenaka yang melucukan.

Memang Datuk Husam Musa, seorang peneraju kumpulan "erdogan" dalam PAS telah benar-benar mengharu-birukan Hj Hadi kali ini. Menjelang pilihanraya kecil Kuala Terengganu ini Husam telah memulangkan "peluru hudud" kembali menghantui Hj.Hadi dan saf kepimpinan Ulama PAS.

Dulu,Hj.Hadi mempengerusikan jawatankuasa pembentukan Kanun Jenayah Syariah (11)Kelantan dan ianya diluluskan di Dewan Undangan Negeri Kelantan dan di wartakan pada 28 Oktober 1993. Malangnya ianya sampai kehari ini tidak dilaksanakan dan telah disenyapkan sejak sekian lama.

Apabila Hj.Hadi kemudian memperoleh kejayaan di Terengganu dan menjadi MB, hudud ditanyakan kepadanya. Beliau ketika itu mengatakan bahawa hukum hudud memerlukan masa panjang untuk dilaksanakan dan ia merupakan bahagian yang sangat kecil dalam perundangan Islam. Sehubungan itu, Hj Hadi juga berkata "Hudud adalah satu aspek daripada 0.0001 peratus dari hukum jenayah Islam".

Soalannya: apa pula yang memerlukan masa yang lama, bukankah beliau sendiri Pengerusi kepada j/kuasa yang mencipta Enakmen Hudud Kelantan? Jadi takkanlah Terengganu kena ambil masa lama nak cipta hudud Terengganu? Apa hudud Kelantan dan hudud Terengganu lain ke?

Dan pula ianya merupakan aspek yang tersangat kecil dalam hukum jenayah Islam? Jadi selama ini yang dok tuduh UMNO kafir pasal tak laksana hudud tu,adalah umpan untuk menarik sokongan lah? Patutlah pun Hj.Hadi jadi MB Terangganu satu penggal sahaja, kerana dia telah menipu tentang pelaksanaan hudud dan Allah SWT tidak suka orang yang menipu!

Memang benarlah PAS ini sebuah parti assabiyah yang menggunakan agama untuk memecah belahkan kabilah ummat Islam yang sudah bersatu dibawah pimpinan UMNO.

Husam Musa yang cuba nak jadi Hero dalam satu Forum yang dianjurkan untuk memerangkap budak muda UMNO, Khairy Jamaluddin, telah terperangkap kedalam jeratnya sendiri. Seperti biasa budak erdogan PAS telah menyusahkan kepimpinan Ulama yang kini terpaksa memperjelaskan kedudukan Islam dalam PAS.

Huru-hara dalam menangani isu ini, saf kepimpinan PAS memberikan komen dan melakukan "damage control" dengan harapan hudud ini tidak menghantui mereka lagi dan menyusahkan rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Ngeh (MB Tak Jadi Perak), Karpal (Panglima Kafir Menentang Hudud), Anwar Ibrahim
(Kecut Punggong dengar bab Hudud), semua perlu ditenangkan. Jadi bermacam-macam komen lah di hamburkan oleh Saf Kepimpinan Ulama untuk menangkis "peluru hudud" yang bertubi-tubi sejak dilepaskan oleh Husam Musa.

Seperti biasa, Hj Hadi menjadi mangsa lagi kepada mulut celuparnya yang sentiasa laju memaki hamun dan menuduh UMNO setiap kali hendak membenarkan PAS! Hantu hudud yang lama dah tak kacau PAS, kini terlepas dan mengaruk lagi. Hj. Hadi kelu lidah dan ketakutan temberangnya terbongkar.

Maka macam orang kata,kalau kita menipu, maka kita akan terus menipu untuk menutup penipuan yang lalu. Hj.Hadi kali ini mengatakan bahawa "hudud tidak boleh dilaksanakan lagi kerana ianya tidak sesuai dalam keadaan ekonomi yang tidak baik dan lagi orang bukan Islam tak ada kena mengena dengan hudud kerana hudud hanya untuk orang Islam!". Betul ke begitu?

Memang benarlah kata Menteri Penerangan kita, PAS sentiasa melucukan dan jawapan mereka kepada hal hudud ini adalah lawak yang paling lucu sekali buat hari ini!

Selamat Tahun Baru 1430H, dan marilah kita berdoa agar kita diberikan taufik dan hidayah oleh Allah SWT untuk terus bersatu padu bersama UMNO,menyokong dan membantu memacu kejayaan,keamanan dan kesejahteraan kepada Negara dan dilindungi daripada kita dipesongkan oleh pengacau-pengacau yang cuba memalingkan kita dari saf perjuangan dan mensia-siakan pengorbanan pejuang terdahulu.

1 comment:

sahabat gunung said...

PAS: Parti Amalan Sandiwara.

Pas sanggup buat apa sahaja asalkan mendatangkan kebaikan dan keuntungan pada mereka, walaupun ada perkara itu hakikatnya jauh terpesong dari perjuangan mereka.

Namun, aku mendoakan agar PAS tetap segar dengan perjuangannya.

Jangan terikut-ikut kehendak Anwar Ibrahim yang sejak kebelakangan ini hanya menggunakan PAS untuk agenda peribadinya.

Aku masih berharap agar PAS tegas dengan perjuangannya, bukannya hanya sekadar bermain politik songsang.