Wednesday, January 21, 2009

PEJUANG BAHASA NAK DI PERALAT PULA!

Kononnya sekarang sudah ada satu lagi pertubuhan haram yang dinamakan GERAKAN MANSUHKAN PPSMI (GMP). Pertubuhan ini "ala-ala" gerakan HINDRAF dan BERSIH akan menggunakan cara yang pernah digunakan oleh HINDRAF dan BERSIH, iaitu menganjurkan DEMONSTRASI besar-besaran pada 7 MAC 2009.

Malangnya seorang bekas Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka telah dipergunakan untuk memberikan kredibiliti kepada pertubuhan ini iaitu Datuk Dr.Hassan Ahmad. Beliau telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Induk GMP.Dikhabarkan bahawa keputusan mengadakan DEMONSTRASI atau dipanggil PERHIMPUNAN GMP ini telah diputuskan pada satu mesyuarat Jawatankuasa yang diadakan di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (Bangunan SUK). Ianya turut dihadiri oleh pemimpin-pemimpin Parti Politik Pakatan Rakyat. Walaupun dimomokkan bahawa ianya tidak berupa gerakan politik dan bahawa Datuk Dr.Hassan juga amat sensitif dengan memberikan syarat bahawa kehadiran individu-individu tertentu itu adalah bukan mewakili parti tetapi sebagai mewakili diri sendiri selaku pejuang bahasa, ianya perlu di ragukan. Bukan kita tidak tahu cara dan tindak tanduk mereka selama ini.

Berbalik kepada isu PPSMI, bukankah pihak Kerajaan telah berulang kali mengatakan bahawa kajian terperinci sedang dilakukan dan pernah juga diadakan beberapa forum dan perbincangan secara ilmiah berkenaan isu ini? Mengapa tidak kita berikan tanggungjawab itu kepada Kerajaan untuk menyusuri isu ini sedang bantahan dan cadangan telah dikemukakan? Mengapa perlu ada gesaan-gesaan secara demonstrasi dan seumpamanya?

Saya menyeru kepada pejuang-pejuang tulen agar mengkaji kembali penglibatan mereka didalam komplot sedemikian dan sebaliknya bertanya kepada diri mereka akan apa perlunya tindakan seumpama itu dalam kita bernegara?

Kalau pun agaknya ada banyak duit untuk di "sponsor" bagi menjayakan gerakan sedemikian alangkah eloknya dana itu diberikan kepada pakar-pakar untuk melakukan kajian dan cadangan kepada pihak bertanggungjawab daripada kita terlalu asyik dengan budaya "mengajak rakyat memberontak" dijalanan?

Jangan kita terpesona dengan budaya demonstrasi ini, kerana kalau itulah cara untuk merubah perkara, ada banyak perkara yang memerlukan kita berdemonstrasi setiap hari.

Namun akhirnya,berdemonstrasi tidak berfaedah dan lebih rugi dari untung! Cuma ada orang yang menangguk di air yang keroh akan mendapat apa yang dihajati dari tangguknya!

2 comments:

Anonymous said...

Kalau dah pelbagai cara diguna tetapi masih tak ada kesan, tak mustahil demontrasi dapat mengatasinya. Demonstrasi tidak bertujuan merosakkan keadaan tetapi sebaliknya.

Anonymous said...

Sekadar perkongsian. Doa Murah Rezeki

Ertinya:
"Ya Allah, wahai yang Maha Kaya, wahai yang Maha Terpuji, wahai yang mula-mula Menjadikan makhluk, wahai yang Mengakhirkan, wahai yang Maha Penyayang, wahai yang Maha Lembut, kayakanlah kami dengan harta benda yang halal serta jauhi daripada yang haram dengan mentaati-Mu dan menjauhi maksiat; dan dengan kurnia-Mu sahaja, tidak dari yang lain."
View Profile: Rantong