Monday, June 16, 2008

Subsidi sILAP mATA





Rakyat Selangor rata-rata gembira diatas pengumuman subsidi 20m3 air yang diumumkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat. Secara individu berapa sen sangatlah keuntungan diperoleh oleh poket se-seorang pembayar bil air. Namun secara pukalnya KDEB akan membayar ganti bagi pihak rakyat Selangor kepada Syabas.

KDEB adalah syarikat Kerajaan Negeri Selangor sementara Syabas adalah syarikat penswastaan yang KDEB ada kepentingan. Jumlah yang perlu di bayar oleh KDEB kepada Syabas adalah lebih kurang RM11 juta setiap bulan. Ini bermakna secara tidak langsung wang Kerajaan juga lah yang akan membayar bil air setiap pembayar bil yang secara individu tidaklah banyak sangat tetapi secara terkumpul wang sebanyak RM11 juta akan ditanggung melalui KDEB. Syabas tidak akan rugi apa-apa kerana tetap menerima pembayaran yang bezanya hanya bukan lagi dibayar secara individu tetapi dibayar secara pukal oleh KDEB.

Pendek kata air percuma itu TIDAK sebenarnya percuma tetapi diberikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat diatas tanggungan KDEB. Disini kita patut tahu juga kesannya kepada kantung KDEB dan jangan nanti Kerajaan Negeri Selangor terpaksa menanggung kerugian Syarikat milik Kerajaan itu pula dan duit rakyat juga nanti yang akan digunakan untuk mengelakkan kerugian dan kehancuran pelaburan Kerajaan.

Umpama gali lubang tutup lubang! Masa akan menentukan. Mungkin tidak dalam masa yang terdekat atau mungkin pada masa itu Kerajaan baru yang akan mengganti Pakatan Rakyat juga lah yang akan menanggung lubang baru itu!

Teruskan lah permainan silap mata ini sehingga semuanya hilang! Menang sorak kampong tergadai. Jadi kepada semua yang riang ria mengucapkan terima kaseh kepada Kerajaan Pakatan Rakyat, jangan terlalu cepat berterima kaseh sedangkan selama ini kita mungkin tidak pernah kenal ucapan terima kaseh diatas banyak rahmat yang telah kita perolehi.




3 comments:

Anonymous said...

Thanks to the owner of this blog. Ive enjoyed reading this topic.

Anonymous said...

Such a nice blog. I hope you will create another post like this.

Anonymous said...

that's way too cool.