Sunday, December 21, 2008

Buli Balik

Nampak ada tanda-tanda meyakinkan bahawa harimau dah mula bangun dan ngaumannya agak menggetarkan.

Hari ini KJ cabar Husam dalam satu forum anjuran Urusetia Kerajaan Kelantan tentang bab Hudud dan Kisas. Tanpa berfikir panjang, Husam segera mengatakan ianya TETAP akan dilaksanakan sekiranya PAS memerintah. Kita ucap terima kaseh pada KJ kerana mengingatkan PAS tentang perkara ini.

Benar tak benar janji Husam itu, kita tolak tepi lah sebab dah sejak dulu lagi Hudud dan Qisas ni menjadi bahan yang dijaja oleh PAS setiap kali berhadapan dengan UMNO. Namun sampa la tak nampak pun tanda-tanda dia jujur dalam menjalankan perkara itu.

Kita jangan lupa satu masa dulu Dewan Negeri Kelantan pernah meluluskan Enakmen Hudud Kelantan, yang sampai hari ini tidak dilaksanakan atau cuba dilaksanakan. Memang lah PAS akan mengatakan bahawa ianya tidak terlaksana kerana dibantah oleh Kerajaan Persekutuan Tun Dr.M ketika itu. Namun jangan kita termakan dakyah tersebut, kerana hakikat sebenar kenapa ianya tidak dilaksanakan di Kelantan walaupun ianya telah diluluskan oleh Dewan Negeri, ialah kerana Tun Dr.M telah membongkar banyak kesilapan didalam penyusunan enakmen Hudud tersebut maka ianya mengikut Tun adalah menyalahi Hudud sebenar mengikut ajaran Islam sepertimana diperturunkan oleh Allah SWT. Mengikut kajian Kerajaan Persekutuan pada waktu itu, Enakmen yang dikarang oleh PAS itu adalah Hudud ciptaan PAS, bukan Hudud menurut Islam yang sebenar.

Ialah,logiknya kalau Hudud itu wajib diperjuangkan juga oleh KJ seperti yang di dakwa oleh Husam, maka sememangnya UMNO berpegang kepada perjuangan Islam sebenar, bukan Islam mengikut versi PAS. Mana Husam tahu perkara ini kerana dia adalah seorang yang jumud akal dan jumud perjuangan akibat taksub dengan PAS dan PAS pula taksub nak jatuhkan UMNO.

Apa pun sekali lagi kita ucap syabas kepada KJ kerana teringat untuk tanya Husam bab ini dan secara langsung mengingatkan PAS terhadap perjuangannya semula. Episod ini diharapkan memberikan PAS peluang bermuhasabah dan merenung kembali kelekaannya sejak bersekongkol dengan PKR yang menjaja "Harapan Baru" dan DAP yang membawa "Malaysian Malaysia". Kini PAS semakin tertekan untuk menukar pegangannya dan semakin terdesak berusaha untuk mengekalkan persefahaman 3 sekawan demi kelangsungan kuasa ketiga-tiganya. Mereka semua sedar bahawa jika pengorbanan itu tidak dibuat, mereka semua akan kempunan dan untuk itu kita akan lihat "aura" siapa diantara mereka bertiga akan menguasai pakatan tersebut. Setakat hari ini tiada siapa dapat menafikan bahawa DAP yang sedang menguasai dan mendapat pulangan paling banyak dari pakatan itu. PKR setakat jadi tukang heboh, sementara PAS di ulit perasaan dan tak tahu bila nak sedar dari kesesatan itu.

Kita juga puji Mukhriz telah menyarankan Sekolah Satu Aliran bagi memperbaiki isu hubungan kaum yang dikatakan sedang merekah. Sebelum ini bukan main lagi mereka mengata kepada UMNO sebagai parti yang membawa perpecahan kaum melalui dasar-dasar affirmative dan sebagainya. Apabila dicadangkan oleh Mukhriz sekolah satu aliran sebagai usaha menyatukan kaum, mereka pun bingkas mempertahankan dasar yang telah diamalkan sejak merdeka sekarang, sebagai bagus dah, tak perlu diubah.

Nazri juga buat pertama kalinya saya nak puji atas kejayaan mengemudi perbahasan dalam membentangkan usul kerajaan bagi penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Suruhanjaya Kehakiman yang jelas menidakkan dakwaan DSAI selama ini yang beliau sudah mempunyai ramai "pembelot" dari kalangan MP kerajaan dan boleh menurunkan BN di Parlimen pada bila-bila masa sahaja. Kalau benar, kenapa tak lakukan ketika pembentangan kedua-dua Rang Undang-Undang tersebut. Jadi memanglah terbukti beliau ialah Ketua Pembangkang yang temberang dan telah menipu orang ramai dengan dakwaan palsunya itu.

Seterusnya, kita tunggu pula pembentangan Akta DNA pada sidang akan datang. Ini lagi akan mengecutkan telor orang tertentu yang berkaitan.

Apa pun, UMNO tak perlu buli balik, cukup dengan hanya bangkit membawa kebenaran kerana yang benar akan tetap benar. Semuga di berkati usaha kita dan pengorbanan pejuang-pejuang terdahulu.

No comments: